🧾 Kjøpsbetingelser for Sirken (Sirk AS)
Disse kjøpsbetingelsene gjelder for alt salg av varer og produkter fra www.sirken.no, samt ved kjøp fra selvbetjente lagre og Sirken-containere.
Betingelsene utgjør sammen med kundens bestilling, bekreftet gjennom ordrebekreftelse eller kvittering, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.
Kjøpsbetingelsene er tilgjengelige for alle kunder på nettsiden, og ved kjøp anses de som lest og akseptert.
1. Parter
Selger og tjenesteleverandør er Sirk AS, org.nr. 924 972 351,
Bergssvevegen 60, N-7510 Skatval.
E-post: post@sirken.no | Telefon: +47 98 80 66 10
Kjøper er den personen eller virksomheten som er oppgitt som kunde i bestillingen, og omtales heretter som "du" eller "kunde".
2. Sirken sin rolle – formidling av varer
Sirken opptrer primært som formidler av varer på vegne av registrerte samarbeidspartnere ("Sirken-partnere").
Den juridiske selgeren av varen er den oppgitte partneren som eier varen frem til transaksjonstidspunktet.
Sirken tilrettelegger for handel mellom kunde og partner gjennom digitale løsninger og selvbetjente utsalgssteder, men står ikke som juridisk eier eller selger av varene.
Ved eventuelle reklamasjoner eller produktfeil knyttet til varer levert av Sirken-partnere, rettes kravet til den registrerte selgeren/leverandøren som står oppført på kvittering eller ordrebekreftelse.
Sirken bistår ved behov med formidling av kontakt mellom kunde og leverandør.
3. Varer og produktinformasjon
Varene som selges gjennom Sirken består i hovedsak av:
-
Overskuddsvarer
-
Returvarer
-
Feilbestillinger
-
B-varer
-
Brukte og gjenbruksartikler fra byggebransjen
Vi tilstreber å gi korrekte og fullstendige opplysninger om alle produkter.
Varene kan imidlertid ha kosmetiske feil, mangler eller avvik fra standard produktspesifikasjoner. Dette opplyses så langt det er praktisk mulig.
Sirken forbeholder seg rett til skrive- og trykkfeil, feil i bilder og varebeholdning.
4. Pris og betaling
Alle priser oppgis i NOK inkludert merverdiavgift, uten mva for bedrifter
Totalkostnaden for kjøpet vises før betaling.
Betaling skjer via Vipps for privatpersoner på våre utsalgssteder eller digitale plattformer. Faktura benyttes for proffkunde/bedriftskunde.
Vipps AS står som ansvarlig databehandler for betalingsinformasjon.
Sirken lagrer ikke betalingsdata utover det som er nødvendig for regnskapsmessig dokumentasjon.
5. Undersøkelse av varer
Kunden er selv ansvarlig for å undersøke varens tilstand før kjøp.
Da mange varer er brukte, overskudd eller b-varer, kan mindre skader eller kosmetiske feil forekomme.
Så lenge varen ikke er endret eller feilhåndtert etter kjøp, gjelder produsentens sertifiseringer for nye produkter.
Sirken anbefaler at varer til bærende konstruksjon eller kritiske installasjoner (som elektriske eller trykkbærende komponenter) kun brukes der dokumentert samsvar med gjeldende standarder foreligger.
6. Reklamasjon
Sirken og våre partnere ønsker fornøyde kunder.
Dersom varen ikke samsvarer med beskrivelsen, eller er i vesentlig dårligere stand enn forventet, kan kunden reklamere.
Reklamasjon sendes skriftlig til post@sirken.no innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget.
Ved godkjent reklamasjon vil kjøpesummen refunderes.
For nye varer gjelder reklamasjons- og garantibetingelser fra produsent, og eventuelle reklamasjoner skal rettes direkte til produsenten.
Sirken og våre partnere fraskriver seg ethvert produktansvar, følgeskader eller regressansvar som følge av feil bruk, feil installasjon eller feil på varer uten dokumentert opprinnelse.
7. Salg “som den er”
Alle brukte, overskudds- og b-varer selges "som de er", uten garanti.
Kjøper erkjenner at slike varer kan ha synlige eller usynlige feil og mangler, og at kjøpet skjer på eget ansvar.
Denne bestemmelsen er i tråd med forbrukerkjøpsloven §17 og kjøpsloven §19.
Sirken og våre partnere er ikke ansvarlige for mangler som kjøper burde forvente ut fra varens alder, bruk eller beskaffenhet.
8. Angrerett
Varer kjøpes direkte fra fysisk utsalgssted eller selvbetjent lager, og omfattes derfor ikke av angrerettloven §22 (c).
Nettbutikken fungerer kun som en oversikt over tilgjengelige varer.
Det tilbys ikke forsendelse.
9. Sikkerhet og overvåking
Sirken overvåker sine utsalgssteder med kamera, sensorer og elektroniske adgangslogger.
Dette er nødvendig for å sikre trygg handel og forhindre tyveri, hærverk og misbruk.
Ved påvist tyveri eller skade på eiendom vil forholdet bli anmeldt i henhold til norsk lov.
10. Personvern
Sirken behandler personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven (GDPR).
Ingen kundedata brukes til markedsføring uten aktivt samtykke.
Betalingsinformasjon håndteres av Vipps AS og deres databehandlere.
11. Tvister
Eventuelle tvister søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke fører frem, kan saken bringes inn for Forbrukerrådet.
Alle kjøp er underlagt norsk lov, og eventuelle rettstvister avgjøres i kjøperens verneting.
12. Produktansvar og regress
Sirken opptrer som formidler og påtar seg ikke ansvar for produktfeil, skader eller følgeskader som følge av varer solgt gjennom våre partnere.
Ved nye produkter gjelder produsentens produktdokumentasjon og garantiordninger.
Kjøp gjennom Sirken innebærer at kunden aksepterer at eventuelle krav som oppstår på grunn av produktfeil, skade eller mangler, skal rettes mot den oppgitte selgeren/leverandøren.
Sirken kan ikke holdes ansvarlig for økonomiske tap eller regresskrav som følge av slike forhold.
13. Force Majeure
Hendelser utenfor Sirken sin kontroll – som naturkatastrofer, streik, offentlige restriksjoner eller leverandørfeil – gir Sirken rett til å utsette eller kansellere levering uten ansvar for tap.
14. Kontaktinformasjon
Sirk AS
Bergssvevegen 60, N-7510 Skatval
Org.nr.: 924 972 351
E-post: post@sirken.no
Telefon: +47 98 80 66 10
Nettside: www.sirken.no