🧾 Kjøpsbetingelser for Sirken (Sirk AS) — revidert forslag (2025)
Disse kjøpsbetingelsene gjelder for alt salg av varer og produkter via www.sirken.no, samt kjøp fra selvbetjente lagre og Sirken-containere.
Betingelsene utgjør sammen med kundens bestilling og ordrebekreftelse det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.
Ved kjøp anses kjøpsbetingelsene som lest og akseptert.
1. Parter
Selger og tjenesteleverandør:
Sirk AS (org.nr. 924 972 351)
Bergssvevegen 60, 7510 Skatval
E-post: post@sirken.no | Telefon: +47 98 80 66 10
Kjøper:
Den personen eller virksomheten som står oppført som kunde i bestillingen, heretter omtalt som “du” eller “kunde”.
2. Sirkens rolle – formidling av varer
Sirken opptrer som formidler av varer på vegne av registrerte samarbeidspartnere (“Sirken-partnere”).
Den juridiske selgeren av varen er den oppgitte partneren som eier varen frem til kjøpstidspunktet.
Sirken tilrettelegger handel mellom kunde og partner, men står normalt ikke som juridisk eier av varene.
Ved reklamasjoner eller produktfeil på varer levert av partnere, skal kravet rettes direkte til den oppgitte selgeren på kvittering eller ordrebekreftelse.
Sirken bistår ved behov med kontakt mellom kunde og leverandør.
3. Varer og produktinformasjon
Varene som selges gjennom Sirken består i hovedsak av:
-
Overskuddsvarer
-
Returvarer
-
Feilbestillinger
-
B-varer
-
Brukte og ombrukte byggevarer
Sirken og partnere tilstreber å gi korrekte og fullstendige opplysninger om hver vare.
Varer kan ha kosmetiske feil, ufullstendig emballasje, eller avvik fra standard spesifikasjon.
Dette opplyses så langt det er praktisk mulig.
4. Pris og betaling
Alle priser oppgis i NOK inkl. merverdiavgift (privatkunder) eller eks. mva (bedriftskunder).
Totalkostnaden vises før betaling.
-
Privatkunder: Betaler via Vipps.
-
Bedriftskunder/proffkunder: Faktura etter avtale.
Vipps AS er databehandler for betalingsinformasjon.
Sirken lagrer ikke betalingsdata utover regnskapsmessige krav.
5. Undersøkelse av varer
Kunden har undersøkelsesplikt og er ansvarlig for å kontrollere varens tilstand før kjøp.
Da mange varer er brukte eller overskudd, kan mindre feil og slitasje forekomme.
Sirken anbefaler at varer til bærende konstruksjoner, elektriske anlegg eller trykkbærende installasjoner kun brukes der dokumentert samsvar foreligger.
6. Garanti og reklamasjon
a) Nye varer
-
Nye varer selges med produsentens garanti og reklamasjonsrett iht. forbrukerkjøpsloven (for privatkunder) eller kjøpsloven (for næringsdrivende).
-
Krav vedrørende garanti skal rettes direkte til produsenten dersom ikke annet er avtalt.
-
Sirken eller partner formidler kontakt ved behov.
b) Brukte, overskudds- og B-varer
-
Disse selges uten garanti, men med reklamasjonsrett i henhold til norsk lov.
-
Reklamasjon kan kun fremsettes dersom varen er vesentlig dårligere enn beskrevet eller forventet ut fra alder, slitasje og oppgitt tilstand.
-
Reklamasjon må fremsettes skriftlig til post@sirken.no innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget.
Ved godkjent reklamasjon refunderes kjøpesummen, men Sirken er ikke ansvarlig for følgeskader eller økonomisk tap. Heller ikke ved økonomisk kompensasjon
7. Ansvarsbegrensning for brukte varer
a) Forbrukerkunder
- Forbrukerkjøpsloven gjelder.
- Varer selges uten garanti, men med tydelig opplyst tilstand.
- Kjøper kan ikke påberope seg mangler som er opplyst om, synlige, eller som må forventes ut fra varens karakter.
b) Næringsdrivende (proffmarkedet)
- Kjøpsloven gjelder.
- Brukte varer selges uten garanti og uten ansvar for skjulte feil.
- Kjøper bærer risikoen for varens egnethet og dokumentasjon.
- Kjøpet skjer etter prinsippet “kjøper er kjent med varens brukte tilstand og tar risikoen for videre bruk”.
Sirken og partnere fraskriver seg ethvert ansvar for tap, følgeskader, regresskrav eller feil bruk/installasjon.
8. Angrerett
Kjøp fra fysisk utsalgssted eller selvbetjent lager omfattes ikke av angrerettloven §22 (c).
Nettbutikken viser kun tilgjengelig lager og tilbyr ikke frakt eller retur.
9. Produktansvar og regress
Kunde og selger er enige om at ved kjøp av brukte varer – enten til privat eller næringsdrivende – gjelder at salg skjer uten garanti fra produsent eller leverandør, og at regresskrav mot produsent eller leverandør som følge av produktfeil normalt ikke kan gjøres gjeldende med mindre det foreligger særskilt dokumentasjon som viser at varen var ny, leverte med produsentsertifisering, og var satt i omsetning i en ubrutt kjede fra produsent til sluttbruker. Kjøper aksepterer at ansvaret for vurdering av egnethet, dokumentasjon og videre bruk påhviler kjøperen.»
For nye produkter gjelder produsentens garanti og dokumentasjon.
Sirken kan ikke holdes ansvarlig for følgeskader eller økonomiske tap som følge av slike forhold.
10. Sikkerhet, personvern og overvåking
Sirken overvåker sine utsalgssteder med kamera og elektronisk adgangskontroll for å sikre trygg handel.
Ved skade eller tyveri vil forholdet anmeldes.
Personopplysninger behandles i samsvar med personopplysningsloven (GDPR).
Ingen kundedata brukes til markedsføring uten samtykke.
11. Tvister og lovvalg
Tvister søkes løst i minnelighet.
Ved forbrukerkjøp kan saken bringes inn for Forbrukerrådet.
Ved tvist mellom næringsdrivende gjelder norsk lov, med Trøndelag tingrett som verneting.
12. Force Majeure
Hendelser utenfor Sirkens kontroll, som naturkatastrofer, streik, leverandørfeil eller offentlige pålegg, gir rett til å utsette eller kansellere levering uten ansvar for tap.
13. Kontaktinformasjon
Sirk AS
Sørenga 11, 7032 Trondheim
Org.nr.: 924 972 351
E-post: post@sirken.no
Telefon: +47 98 80 66 10
Nettside: www.sirken.no